متا تگ ها (meta tag) یا برچسب های متا یک راه بسیار عالی برای وب مستر ها هستند که توسط آن می توان با موتور های جستجو از جمله گوگل ارتباط بر قرار کرد و اطلاعات مورد نیاز موتور های جستجو را به آن ها اراده نمود.
اطلاعات متا تگ ها درون تگ head صفحه قرار میگیرند که شامل اطلاعات اضافی و کمکی می باشند که هر کدام از این متا تگ ها برای ماشین یا سیستم خاصی قابل فهم می باشند.
در زیر چند نمونه از متاتگ ها را می توانید مشاهده نمائید، با کاربرد آن ها کاری نداریم و هدفمان این است که چشمتان به متا تگ آشنا شود و بدانید چگونه تعریف می شود:
هر سیستم یا سامانه متا تگ های مورد نیاز و قابل فهم خودش را از بین برچسب های معرفی شده توسط وب مستر جدا میکند و مابقی داده هایی که برای آن سیستم قابل فهم نیست را دور میریزد و نادیده میگیرد.
در واقع هر متا تگ که تعریف می شود برای کاربرد خاصی که از قبل در نظر گرفته شده است مورد استفاده قرار میگیرد، ممکن است متا تگی تعریف شود که برای فقط یک سایت کاربرد داشته باشد و فقط یک سایت بخصوص آن را بفهمد و متا تگی دیگر برای هزاران سایت قابل فهم باشد و عمومی تر باشد.
مثالی می زنیم تا مفهوم آن روشن تر شود، متا تگ کلمات کلیدی یا همان keywords و همچنین متاتگ توضیحات یا meta tag description تقریبا استاندارد شده است که تمامی موتور های جستجو و حتی شاید شبکه های اجتماعی از آن استفاده کنند. یعنی اگر شما در ابتدای صفحه در قسمت هدر صفحه از متا تگ کلمات کلیدی استفاده کنید هر موتور جستجویی وارد سایت شما شود می داند که این تگ چیست و محتوای آن برایش قابل درک است، پس از آن استفاده میکند.
شما اگر طراحی سایت و سامانه تحت وب انجام می دهید می توانید برای مواردی که نیاز دارید به سلیقه خودتان متا تگ تعریف کنید و در سامانه و سایت خود از آن استفاده کنید، منظور از تعریف متا تگ چیز پیچیده ای نیست و نیازی نیست آن را در مرجعی یا سیستمی ثبت کنید، فقط کافیست آن را به دلخواه و استاندارد خود در هد صفحه وب (head) بنویسید و همانطور که نوشته اید از طرف دیگر آن را دریافت و ترجمه کنید.
حال فرض کنید شما سفارش طراحی فروشگاه اینترنتی داده اید و طراحی سایت فروشگاهی شما انجام شده و آماده استفاده می باشد و می خواهید برای سایت فروشگاهی خود درگاه بانکی بگیرید، بد نیست بدانید که گرفتن درگاه بانکی منوط به اخذ مجوز نماد اعتماد است که آن را می توانید از سایت enamad درخواست نمائید.
در حین انجام عملیات فنی مورد نیاز دریافت نماد اعتماد ملی شما می بایست جهت تائید هویت وب سایت فروشگاهی خود باید متا تگی را که سایت نماد به شما می دهد را در هد صفحه کپی کنید.
علت این کار این است که نماد متوجه شود که شمایی که درخواست نماد برای وب سایت خود را داده اید واقعا مالک و مدیر وب سایت هستید و به هاست آن فروشگاه دسترسی دارید.
بعد از این می بایست در ناحیه کاربری نماد درخواست بررسی را بزنید، به محض زدن دکه بررسی خواهید دید که به شما پیغام موفقیت آمیز بودن یا خطای پیدا نکردن متا تگ نماد اعتماد را می بیند.
در واقع سایت نماد از شما می خواهد متا تگی را که فقط و فقط برای خودش قابل فهم است را درون وب سایت فروشگاهی خود قرار دهید که بتواند تشخیص دهد که آیا واقعا شما ادمین یا صاحب سایتی که برای آن درخواست نماد اعتماد داده اید هستید.
این مثال بررسی یک متا تگ کاملا اختصاصی را تشریح کرد که فقط سایت نماد اعتماد ملی این متا تگ را متوجه می شود و می خواند، مابقی ماشین ها مثل گوگل، بینگ، فیس بوک و غیره این متا تگ را نادیده می گیرند.
متا تگ های شبکه های اجتماعی
گاهی متاتگ ها فراتر از استفاده در سیستم و سامانه ای منحصر استفاده می شوند، گروهی یا شخصی آن را استاندارد می کنند و هزاران ماشین و سایت دیگر از همان ها استفاده می کنند.
شبکه های اجتماعی هم تقریبا به اجماعی رسیده اند که از متا تگ ها برای بهتر نمایش دادن لینک ها و صفحه های وب در سایت خود استفاده کنند. اما در این میان فیس بوک و توییتر پیشرو بوده اند و لیدری این متا تگ ها را در دست دارند.
متا تگ های Open Graph توسط سایت فیس بوک ابداع شده اند و متا های Twitter Cards توسط تیم توییتر استاندارد شده اند. اما دیکر شبکه های اجتماعی هم می توانند از همین متاتگ ها استفاده کنند و یا اگر برش و جایگاه ویژه ای دارند برای خودشان متا تگ مستقل ایجاد کنند. در مورد این متا تگ ها در مقاله متا تگ شبکه های اجتماعی Open Graph و Twitter Cards توضیحاتی را بیان کرده ایم که پیشنهاد می کنیم مطالعه بفرمائید.
سخن پایانی
در واقع متا تگ کاربردهای فراوانی دارند و از دید سئو ابزاری هستند که در اختیار وب مستر هاست تا اعتماد گوگل و سایر موتور های جستجو را جلب نمایند و اطلاعات مورد نیازشان را در اختیارشان قرار دهند. جدا از بحث سئو و بهینه سازی سایت کاربرد های فراوان دیگری دارند که برنامه نویسان و طراحان سایت می توانند نسبت به نیاز خود از متاتگ ها بهره برداری کنند.
حتما در مقاله های آتی انواع متاتگ ها را معرفی میکنیم و کاربرد های آنها را بطور مفصل شرح خواهیم داد.
حال که با متا تگ ها آشنا شدید، بد نیست مقاله سایت مپ چیست را هم مطالعه کنید و در قدم بعدی آموزش ساخت سایت مپ را نیز مطالعه بفرمائید. همه آن چیزی که در مورد نقشه سایت باید بدانید را می توانید بدست بیاورید.
پیشنهاد میکنیم مقاله طراحی سایت ریسپانسیو یا انطباق پذیر را مطالعه فرمائید و ما را از نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود مطلع سازید. شرکت پایدار سامانه اراده دهنده خدمات طراحی سایت و همچنین نرم افزار های مالی حسابداری آماده ارائه هر گونه مشاوره بصورت رایگان در خدمت شماست.
اضافه کردن نظر