پایدار نیوز | اخبار کسب و کار


همه چیز درباره جیوه و مزایا و خطرات آن

نکات مهم درباره جیوه و خطرات آن

جیوه فلز سنگین است که در دمای اتاق مایع است. نقره ای است. نام شیمیایی Hg از کلمه یونانی Hydrogarum یا “نقره مایع” گرفته شده است.

جیوه چگونه بدست می آید؟

جیوه به طور طبیعی در پوسته زمین یافت می شود و سنگ قرمز به نام “سینبار” معمولاً به عنوان نمکی حاوی جیوه یافت می شود. جیوه از معادن به دست می آید. معادن جیوه بیشتر در چین و آمریکای لاتین یافت می شوند.

فواید جیوه

جیوه از زمان های بسیار قدیم توسط انسان برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار می گرفته است و شواهد آن مربوط به دوران ماقبل تاریخ است. چینیان باستان تصور می کردند که استفاده از جیوه می تواند عمر را طولانی کند ، و در قرن ۱۶ و ۱۷ از آن به عنوان دارویی برای سفلیس و برای برنزه کردن کلاه ایمنی استفاده می شد.

بعدها ، اگرچه استفاده از جیوه کاهش یافت ، اما جیوه یا ترکیبات آن هنوز برای اهداف مختلف مورد استفاده قرار گرفت.

جیوه به طور گسترده ای برای استخراج طلا از معادن طلا و در صنعت طلا و جواهر استفاده می شود و همچنین به عنوان آفت کش در کشاورزی استفاده می شود. همچنین از |جیوه به عنوان هادی استفاده می شود. منابع نوری مانند فلورسنت ، از جمله لامپ های CFL ، حاوی جیوه هستند.

دستگاه های اندازه گیری جیوه مانند دماسنج ها ، فشارسنج ها و دیگر دستگاه های اندازه گیری فشار مایع هنوز در حال استفاده هستند.

ترکیباتی که برای پر کردن دندان استفاده می شود ممکن است حاوی مقدار کمی جیوه باشد. همچنین ، مقدار کمی جیوه در تولید برخی داروهای هومیوپاتی و داروهای گیاهی مورد استفاده در آیورودا استفاده می شود.

همچنین برخی از صابون ها و لوسیون هایی که برای سفید کردن پوست استفاده می شوند ممکن است حاوی جیوه باشند.

جیوه می تواند به عنوان یک عنصر و همچنین ترکیبات آلی و معدنی آن وجود داشته باشد. بنابراین ، ماهیت ، مزایای موجود و تأثیر متفاوت است.

نحوه ورود جیوه به محیط

جیوه یا ترکیبات حاوی جیوه به طور طبیعی می توانند در حین پوسیدگی سنگ وارد محیط شده و لجن را از کارخانه هایی که از جیوه یا ترکیبات آن استفاده می کنند آزاد کنند. وقتی این زباله به آب اضافه می شود ، در بدن گیاهان آبزی و همچنین در بدن حیوانات مختلف آبزی و ماهی هایی که از آنها تغذیه می کنند ، رسوب می کند و این رسوب بیشتر در حلقه های بالای زنجیره غذایی رخ می دهد. انسان و حیوانات اهلی نیز می توانند از خوردن این ماهی ها در خطر باشند.

عوارض جانبی جیوه

جیوه به عنوان فلزی در نظر گرفته می شود که می تواند اثرات نامطلوبی بر بدن داشته باشد. این عوارض جانبی عبارتند

از: میزان ورود به بدن ، مدت زمان ورود – (اگر در مدت زمان طولانی تری بلعیده شده باشد اثر آن بیشتر است

نوع ترکیب حاوی جیوه – تأثیر ترکیبات آلی بیشتر است (متیل جیوه).

جیوه چگونه وارد بدن می شود

با توجه به مرحله رشد فرد متفاوت است (تأثیر بیشتر در مرحله جنینی).

جیوه یا ترکیبات آن می توانند از

طریق غذا (از طریق دهان)

با تنفس بخار جیوه (از طریق سیستم تنفسی) وارد بدن شوند – دستگاه های تصفیه طلا و طلاسازان در معرض خطر هستند.

جیوه و ترکیبات آلی آن از طریق پوست بر سیستم عصبی تأثیر می گذارد. علائم شامل لرزش ، مشکل در دستکاری اندام ها ، مشکل در خواب ، مشکل در صحبت کردن و از دست دادن حافظه است.

همچنین استنشاق مقادیر زیادی جیوه می تواند به ریه ها آسیب برساند. همچنین بر سیستم ایمنی ، سیستم عصبی و سایر سیستم ها تأثیر می گذارد و حتی می تواند منجر به مرگ جیوه شود.

نمک های غیر آلی جیوه می توانند از طریق دستگاه گوارش وارد بدن شده و باعث سوختگی در دستگاه گوارش و همچنین کلیه ها شوند.

فاجعه میناماتا

میناماتا فاجعه به عنوان مثال نخست از اثرات طولانی مدت مصرف جیوه است.

میناماتا یک شهر ساحلی زیبا در ژاپن است. بیشتر مردم محلی از طریق ماهیگیری امرار معاش می کنند. در نوزده دهه پنجاه ، ساکنان این شهر از بیماری تشخیص داده نشده رنج می بردند و این بیماران علائم مربوط به سیستم عصبی را نشان دادند. در نتیجه ، بیش از هزار بیمار جان باختند و تعداد زیادی نیز معلول شدند.

فاضلاب از یک کارخانه شیمیایی مجاور ، آب آلوده از تالاب میناماتا را تولید می کند و جیوه ، جیوه ای (آلاینده) به نام متیل جیوه ، در بدن ماهی ها و دیگر ارگانیسم های ساکن آن تجمع می یابد. بعداً معلوم شد که جراحت رخ داده است. این بیماری در سال ۱۹۵۶ بیماری میناماتا نامگذاری شد.

پیشگیری از آسیب جیوه

اقدامات زیر باید برای جلوگیری از آسیب ناشی از جیوه انجام شود.

ning ممنوعیت معادن جیوه (معادن جیوه در سریلانکا وجود ندارد)

به حداقل رساندن صنایع معدنی جیوه (چنین صنایعی در کشور ما وجود ندارد)

disposal دفع تدریجی تجهیزات و ترکیبات حاوی جیوه با استفاده از جایگزین ها. (این قبلاً یک گام برداشته شده است. به عنوان مثال استفاده از دماسنج های الکترونیکی به جای دماسنج های حاوی جیوه)

equipment تجهیزات حاوی جیوه در اقدامات ایمنی (برای جلوگیری از شکاف) برای تمرین ، و تجهیزات شکسته شدن مراحل دفع به طوری که اضافه نشود برای محیط زیست به همان اندازه ایمن است.

به عموم مردم ، کاربران تجهیزات حاوی جیوه ، کارگران کارخانه ، در مورد سطوح مجاز محصولات حاوی جیوه و نحوه محافظت از خود در برابر قرار گرفتن در معرض جیوه ، دفع زباله و دفع زباله ها آموزش دهید. انجام این کار بسیار مهم است.

همچنین باید یک سیستم دفع مناسب و یک چارچوب قانونی مرتبط برای این زباله ها وجود داشته باشد. (قانون محیط زیست حداقل میزان دفع زباله های کارخانه و حداقل الزامات را تعیین می کند).

همچنین پس از جمع آوری تجهیزات زباله و لامپهای فلورسنت باید یک سیستم بازیافت سازگار با محیط زیست وجود داشته باشد.

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

پایدار نیوز

ارائه دهنده خدمات طراحی سایت، طراحی فروشگاه اینترنتی، بهینه سازی سایت و سئو، سامانه های تحت وب، توسعه و تولید نرم افزار، پورتال و اتوماسیون و نرم افزارهای مالی و حسابداری

اضافه کردن نظر